Troje uczniów z klasy IV Ti pracowało nad projektem niezwykle efektownych urządzeń, dzięki którym można przedstawić zjawiska fizyczne, związane z falą akustyczną (dźwiękiem)

Karolina Chmielak, Krystian Kruszewski oraz Adrian Łobacz, przy wsparciu nauczyciela przedmiotów zawodowych Marka Zimnowodzkiego, wykonali dwa urządzenia, dzięki którym dosłownie możemy zobaczyć dźwięk

Ilustracja do artykułu received_1703696159726314.jpeg

Pierwsze z urządzeń fachowo nazywane jest Tubą Rubensa. Konstrukcja ta jest dosyć prosta, lecz stworzenie jej wymaga dużej precyzji. Składa się z długiej (1,7m) rury, której zostały wykonane otwory. Z jednej strony do rury doprowadzony jest gaz, druga strona zamknięta jest przez głośnik. Podczas pokazu z otworów wydobywają się płomienie, a fala akustyczna wytwarza falę kompresyjną, która układa płomienie w kształt sinusoidalny. Mierząc odstępy pomiędzy grzbietami powstałych fal możemy obliczyć prędkość rozchodzenia się dźwięku w gazie lub wyliczyć częstotliwość emitowanego dźwięku.

Drugim wynalazkiem, który został stworzony przez uczniów, jest skrzynia ognia, zbudowana ze stali. Cała konstrukcja ma wymiary 60x60x18 cm, a górna pokrywa posiada 3269 milimetrowych otworów, przez które w trakcie pokazu wydobywają się słupy ognia. Dzięki temu doświadczeniu można zaobserwować wpływ częstotliwości dźwięku na wielkość fali.

Oba projekty wynalazków zostały zgłoszone do XII edycji konkursu „Fizyczne ścieżki”, organizowanego wspólnie przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Świerku i Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie i zdobyły wyróżnienie.

BTW

Powrót na początek strony